ср 1 курс


Министерство образования Республики Башкортостан

государственное автономное образовательное учреждение

среднего профессионального образования

Башкирский архитектурно — строительный колледж

Методические рекомендации

к организации самостоятельной работе по иностранному языку

для студентов 1 курса всех специальностей

Уфа – 2013

Утверждаю

Зам.директора по УМР

_______ Д.А. Степанов

«___»____________2013

Согласовано:

Руководитель МС БАСК

_________ Н.В. Дмитриева

“___” ______________2013

Разработала:

Преподаватель

_________И.В. Роженцова

“___” ______________2013

Рецензенты:

Преподаватель ГАОУ СПО БАСК

Т.Г. Лукьянова

БГПУ, зав.кафедрой педагогики и психологии

профессионального образования, к.п.н.

З.И. Исламова

СОДЕРЖАНИЕ

Пояснительная записка

4 4

Самостоятельная работа №1

Самостоятельная работа №2

Самостоятельная работа №3

Самостоятельная работа №4

Самостоятельная работа №5

Самостоятельная работа №6

Самостоятельная работа №7

Самостоятельная работа №8

Самостоятельная работа №9

Самостоятельная работа №10

Самостоятельная работа №11

Самостоятельная работа №12

Самостоятельная работа №13

Самостоятельная работа №14

Самостоятельная работа №15

Самостоятельная работа №16

Список использованной литературы

Приложение

6

8

10

11

14

16

18

20

21

25

28

30

31

33

35

38

40

41

Пояснительная записка

Данные методические рекомендации предлагаются по курсу «Иностранный язык», входящему в цикл ОГЭС, для преподавания иностранного языка в образовательных учреждениях среднего профессионального образования.

Рекомендации рассчитаны на самостоятельную работу студентов, изучающих иностранный язык в объеме средне-специального образования. Методические рекомендации составлены в соответствии с рабочей программой ФГОС СПО, отражают современные тенденции и требования к изучению и практическому владению иностранными языками в повседневном общении и профессиональной деятельности. Они направлены на повышение общей и коммуникативной культуры специалистов среднего звена, совершенствование коммуникативных умений и навыков, повышение качества профессионального образования, интеллектуализацию и повышение мобильности специалиста. Основной целью курса «Иностранный язык» является обучение практическому владению разговорно-бытовой речью и деловым языком специальности для активного применения, как в повседневной, так и в профессиональной деятельности. Критерием практического владения иностранным языком является умение достаточно свободно пользоваться относительно простыми языковыми средствами в основных видах речевой деятельности: говорении, аудировании, чтении, письме. Практическое владение языком предполагает также умение самостоятельно работать со специальной литературой с целью получения профессиональной информации, оформлять деловую переписку, вести беседу, переговоры. Освоение и совершенствование студентами фонетики, грамматики (морфологии и синтаксиса), правил словообразования и сочетаемости слов, а также лексики и фразеологии происходит в процессе работы с текстами, разного рода словарями и справочниками, организуемой с использованием новых педагогических технологий.

Методические рекомендации по английскому языку предназначено для студентов 1 курса всех специальностей.

Целью создания данных методических рекомендаций является развитие речевой профессиональной деятельности на английском языке. Реализация этой цели осуществляется благодаря специально подобранным упражнениям, методически организованные таким образом, чтобы способствовать формированию у обучающихся коммуникативной компетенции. Лекционный материал, представленный в методических рекомендациях адаптирован, переработан из современных английских и американских изданий.

Самостоятельная работа №1

Правила чтения гласных, согласных и буквосочетаний

УПРАЖНЕНИЯ

1. Расположите слова в алфавитном порядке:

Russian, picture, voice, girl, wood, strong, reader, high, air, deny, treasure, young.

2. Напишите транскрипцию следующих слов:

Russian

World

Air

Why

Picture

3. Прочтите вслух следующие слова, объясните правила чтения:

Bee, dene, bet, dent, beet, end, men, bede, peep, dell, bend, den, mete

4. Прочтите вслух следующие слова, объясните правила чтения:

mine, type, bid, did, fine, pit, five, vine, me, meet, lend, mete, eve,  seem, pep, beef, ebb, see, send, pie ,type, tin, fine, pin, lip, pile, line, sit, fit, set, best, sin, fist, miss, pens, less, lends, Bess, seems, size, zest, send

5. Прочтите вслух следующие слова, объясните правила чтения:

leer, beer, peer, veer, teem, fee, wee, bee, feel, air, fair, hair, stairs, pair, plane, Spine, faint, care, fare, mare, stare, bare, rare, pure, cure, during, fire, mire, tire, shire, here, sere, mere, our, flour, sour, world, worm, worship, word, worthy, fate, fat, far, fare, Peter, pet, pert, here, style, gyps, Byrd, tyre, file, fill, first, fired, tube, tub, turn, cure, bone, lot, form, store

6. Прочтите вслух следующие слова, объясните правила чтения:

quite, quick, quest, quiz, quaver, quits, small, fall, tall, call, all, chalk, walk, talk, stalk, calk, new, few, stew, pew, hew, pewter, hewn, news, write, wrest,  wrung, wrist, wring, wreck, wrap, wry, wrong, English, angry, angle, high, nigh, right, night, bright, might, light, fight, she, meek, reel, grim, happy, pony, sack, lad, darn, got, lard, pond, mule, bloom, butter, ugly, rudder, sink, mill, fuss, hobby, fly, cube, seep, pep, send, stove, made, Sam, pane, sand, plate, mean, heat, pine, sty, teach, close, clock, shelf, cock, tape, tone, bud, fun, fume, laid, bay, tube, far, hard, term, bird, skirt, thirsty, icy, free, party,  peg, gent, peck, skin, single

Самостоятельная работа №2

Порядок слов в английском предложении

УПРАЖНЕНИЯ

1. На основе приведенных слов постройте предложения, соблюдая порядок слов:

1. she, won, easily, the game

2. tennis, every weekend, Ken, plays

3. quietly, the door, I, closed

4. his name, after a few minutes, I, remembered

5. a letter to her parents, Ann, writes, every week

6. some interesting books, found, we, in the library

7. to the bank, I, every Friday, go

8. on Saturday night, didn’t see, at the party, you, I

9. in, lives, my, sister, New York

10. a, became, doctor, good, Mary

2. Отметьте предложения, в которых нарушен порядок слов, и перестройте их в соответствии с правилами:Образец: Tom walks every morning to work. — Tom walks to work every morning.

1. Jim doesn’t like very much baseball. 2. Ann drives every day her car to work. 3. When I heard the news, I immediately called Tom. 4. Maria speaks very well English. 5. After eating quickly my dinner, I went out. 6. You watch all the time television. 7. I think I’ll go early to bed tonight. 8. You should go to the dentist every six months. 9. We went last night to the movies. 10. We go every summer to the sea in August.11. In the evening my parents go to the cinema with their friends.

3. На основе приведенных слов и словосочетаний постройте предложения, соблюдая правильный порядок слов:

1. always, at nine o’clock, out of the garage, in the morning, gets, his car, he2. he, into town, after breakfast, often, Mrs Hodges, takes3. a parking place, near the shops, they, find, rarely4. sometimes, in a garage, Mr Hodges, his car, parks5. fly, with my parents, to Florida, sometimes, I, in winter6. late, came, last year, she, often, to school, in spring7. often, have, at about three o’clock, a cup of tea, they, at the hotel, in the afternoon8. meet, at the bar, they, after dinner, always, their friends9. enjoys, very much, swimming, in our pool, always, in the morning, she

Самостоятельная работа №3

Спряжение глагола to be/have в Present Simple

УПРАЖНЕНИЯ

1. Вставьте глагол to be в Present Simple:

1. I ___ a pupil. 2. My father ___ not a teacher, he ___ a scientist. 3. ___ your aunt a doctor? —   Yes, she ___. 4. ___ they at home? — No, they ___ not at borne, they ___ at work. 5. My brother ___ a worker. He ___ at work. 6. ___ you an engineer? — Yes, I ___ 7. ___ your sister a photographer? No, she ___ not a photographer, she ___ a student. 8. ___ your brother at school? -Yes, he ___. 9. ___ your sister at school? — No, she ___ not at school. 10. My ___ sister ___ at home. 11. ___ this your watch? Yes, it ___. 12. She ___ an actress. 13. This ___ my bag. 14. My uncle ___ an office-worker. 15. He ___ at work. 16. Helen ___ a painter. She has some fine pictures. They ___ on the walls. She has much paper. It ___ on the shelf. The shelf ___ brown. It ___ on the wall. Helen has a brother. He ___ a student. He has a family. His family ___ not in St. Petersburg, it ___ in New York.

2. Переведите на английский язык, употребляя глагол to be в Present Simple  

1. Я студент. Я в колледже. 2. Мой брат архитектор. Он не инженер. 3. Моя сестра на работе. Она врач. 4. Она студент. 5. Вы студент? — Нет, я врач. 6. Моя сестра дома. 7. Мы не в школе. Мы дома. 8. Мой брат ученик. Он в школе. 9. Ваша мама дома? — Нет, она на работе. 10. Ваш двоюродный брат дома? — Нет, он в школе. Он ученик. 11.  Ваша сестра учитель? — Нет, она студентка. 12. Твой папа на работе? — Нет, он дома. 13. Твоя сестра дизайнер? — Да. Она дома? — Нет, она на работе. 14. Мой дедушка ученый. 15. Моя мама не учитель. Она врач.

Самостоятельная работа №4

Множественное число имени существительного

УПРАЖНЕНИЯ

1. Прочтите слова и переведите их на русский язык.

desks, lamps, maps, dogs, flats, mistakes, bags, beds, pens, pencils, lessons, windows, dresses, boxes, pages, bridges, brushes.

2. Скажите, стоит ли подчеркнутое слово в единственном или во множественном числе.

1. The man is young. 2. Who are the men? What are they? 3. The little child is in the room. 4. The children are in the garden. 5. Where is the book? Is it on the shelf? 6. The shelves are good. 7. Is the scarf brown or red? 8. The scarves are thick. 9. Who is the woman? She is my sister. 10. What are the women?

3. Образуйте множественное число и напишите транскрипцию окончаний.

a book, a friend, a name, a picture, a newspaper, a match, a library, a family, a boy, a wife, a city, a day, a house, a net, a note, a box, a clock, a stick, a roof.

4. Переведите предложения на русский язык.

1. I like children. 2. Не makes mistakes. 3. I use grammar rules. 4. There are many geese in the field. 5. We must clean our teeth every morning. 6. I like to read interesting books. 7. I see many red roses on the window-sill.

5. Прочтите предложения, найдите в них существительные во множественном числе.

1. We are students. 2. We want to be teachers and teach children. 3. There are many leaves under the trees. 4. The roofs of the houses are white. 5. Men and women have equal rights in our country. 6. There are many important cities in our Republic. 7. There are many boys in our group. 8. Our lessons begin at 8 o’clock in the morning. 9. There are no green lamps in this room.

6. Употребите следующие предложения во множественном числе. Внесите соответствующие изменения.

1. There is a flower on the window-sill. 2. There is a student in the classroom. 3. There is a box under the table. 4. There is a new house in our street. 5. There is a child in the garden. 6. There is a book on the bookshelf.

7. Измените предложение так, чтобы в нем говорилось не об одном предмете или о человеке, а о многих.

Образец: The boy is a pupil. — The boys are pupils.

1. Is the man a farmer? 2. Is the black scarf on the chair or in the wardrobe? 3. Is this woman a doctor? No, she is not. She is an engineer. 4. The blackboard is on the wall. 5. Put the book on the shelf. 6. The watch is good. 7. The text is English. 8. The sheep is in the field. 9. The woman is a schoolteacher.

Самостоятельная работа №5

Притяжательный падеж имени существительного

УПРАЖНЕНИЯ

1. Прочтите сочетания слов и переведите их на русский язык.

my friend’s name, his daughter’s name, her friend’s brother, Peter’s family, the students’ room, his parents’ flat, my sister’s pen, the girls’ teacher, Pushkin’s poems, Nell’s portrait, my father’s things, the children’s room, Ann’s glasses.

2. Прочтите и переведите на русский язык.

1. The book of my sister. = My sister’s book. 2. The room of my father. = My father’s room. 3. The name of my daughter is Helen. = My daughter’s name is Helen. 4. The name of my friend is Peter. = My friend’s name is Peter. 5. The house of my aunt is in Kirov street. = My aunt’s house is the Kirov street. 6. The teacher of these girls is my friend. = These girls’ teacher is my friend.

3. Перефразируйте словосочетания, употребляя притяжательный падеж

1. The ball of the dog. 2. The skateboard of that man. 3. The songs of the children. 4. The umbrella of my grandmother. 5. The room of my friend. 6. The questions of my son. 7. The table of our teacher. 8. The wife of my brother. 9. The poems of Pushkin. 10. The voice of this girl. 11. The new club of the workers. 12. The letter of Pete. 13. The car of my parents. 14. The life of this woman. 15. The flat of my sister.

4. Переведите предложения на русский язык. Употребите существительные в притяжательном падеже.

1. What is the name of the boy? 2. Our teacher likes to read poems by Pushkin very much. 3. This is the portrait of my little brother. 4. Don’t take the things of your father. 5. The room of the children is rather small. 6. The books of your sons are on the table. 7. What is the wife of your brother? 8. The daughter of your friend is a teacher.

5. Измените предложения, используя притяжательный падеж.

1. Her son has a small family. 2. Their daughter has a good friend. 3. His son has a black dog. 4. My grandmother has a grey cat. 5. Our father has a new hat. 6. My brother has an old car. 7. My mother has a beautiful flower. 8. Your sister has a nice dress. 9. Your mother has a large room. 10. Her sister has a new bag.

Самостоятельная работа №6

Имя числительное

УПРАЖНЕНИЯ

1. Прочитайте следующие словосочетания:

150 magazines; 1800 students; 2000 dollars; 12000 specialists; 5640000 books; on page 546; by bus 287; in room 819; 7 o’clock train; hundreds of students; dozens of shops; millions of peoples; thousands of dollars.

2. Прочитайте даты:

May 9, 1945

August 24, 1991

September 1, 2004

December 31, 2005

on the 1st of January;

on the 23rd of February;

on the 8th of March;

on the 5th of May.

3. Напишите словами количественные числительные и образуйте от них порядковые числительные.

1, 2, 3, 4, 5, 11, 12, 14, 15, 21, 25, 28, 30, 52, 67, 74, 83, 99, 100.

4. Переведите на английский язык.

30 марта; 1 ноября; 15 сентября; 2 июля; 3 августа; 14 апреля; 29 ноября; 24 февраля

5. . Напишите это по-английски.

1) 245, 533; 816. 2) 3562; 7324. 3) сто книг; сотня страниц; сотни людей. 4) тысяча машин; тысячи людей; миллион книг. 5) 2+3=5; 7-4=3; 3×5=15; 10:2=5. 6) 1 Января; 8 Марта. 7) глава 5; автобус 6. 8) 3.45; 8.09. 9. 2/3; 4/5.

6. . Переведите на английский язык

25 км; 163 тысячи рублей; 90 картин; 200 миллионов людей; 3500 автомобилей; 4 тысячи машин; сотни автомобилей; десятки журналов; тысячи студентов; миллионы людей.

Самостоятельная работа №7

Оборот there + be

УПРАЖНЕНИЯ

1. Раскройте скобки, выбрав нужную форму глагола и подчеркните подлежащее и сказуемое.

1. There (is, are) a large table in my room. 2. There (is, are) three windows in my classroom. 3. There (is, are) a table and four chairs in my living-room. 4. There (is, are) a blackboard, four desks and five chairs in our class-room. 5. There (is, are) a text-book and two exercise-books on the table. 6. There (is, are) two shops and a cinema in my street.

2. Прочитайте 2 текста и запишите к ним вопросы, используя обороты there + to be

Образец

Is there a pool near the house?

1. Donna’s an English teacher. She’s not rich and she’s not famous. Her house is small and there’s no pool. There are three bedrooms in the house. Donna’s car is old. It’s slow and uncomfortable. There’s no radio or cassette player in her car. There’s an engine, a steering wheel, and there are four wheels and two doors. Donna isn’t happy. She’d like a big house, a new car and a lot of money.



Страницы: Первая | 1 | 2 | 3 | ... | Вперед → | Последняя | Весь текст