Учебная программа дисциплины лексикология английского языка авто

Г О С У Д А Р С Т В Е Н Н Ы Й У Н И В Е Р С И Т Е Т —

ВЫСШАЯ ШКОЛА ЭКОНОМИКИ

Нижегородский филиал

Центр языковой подготовки

УТВЕРЖДАЮ:

_____________

«___» _______________ 2010____ г.

М.П.

УЧЕБНАЯ ПРОГРАММА

ДИСЦИПЛИНЫ

ЛЕКСИКОЛОГИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

автор : к.ф.н., доц. Ненашева Т.А.

Н.Новгород, 2010г.

I. ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА

Данный курс лексикологии английского языка предназначен для обучения переводчиков в сфере профессиональной деятельности и разработан в соответствии с Регламентом по оформлению, согласованию и утверждению программ учебных дисциплин в структурных подразделениях ГУ-ВШЭ, реализующих программы дополнительного профессионального образования. Программа курса составлена с учетом исходного уровня обучающихся не ниже Intermediate. Курс предполагает 24 часа аудиторных занятий, в том числе лекционный курс в объеме 14 часов и 8 часов практических семинарских занятий. Обучение завершается контролем в форме зачета.

Целью курса «Лексикология английского языка» является знакомство с основными положениями теоретической и прикладной лексикологии, формирование представления о месте лексикологии в системе других разделов языкознания.

Задачи изучения дисциплины:

дать общую характеристику словарного фонда английского языка с точки зрения его этимологического, исторического и территориального состава;

проследить основные пути обогащения словарного фонда;

изучить основные понятия лексикологии из области семасиологии, омонимии, морфологии, словообразования, сочетаемости лексических единиц;

Требования к уровню освоения содержания дисциплины

По окончании курса студенты должны иметь следующие знания и навыки:

иметь представление о значении и смысловой структуре слова, денотативном и коннотативном значении, типах семантических изменений

владеть лингвистическими понятиями полисемия, омонимия, лексические варианты, паронимы; источники омонимии, знать типы синонимов, типы семантической структуры многозначных слов.

знать специфику словообразования, морфологическое и деривационное строение слова, способы словообразования в языке, понимать специфику сочетаемости лексических единиц;

знать этимологический состав лексики английского языка, происхождение исконной лексики, основные источники заимствований, типы ассимиляции заимствованных слов.

иметь представление об изменчивости словарного фонда и историческом составе английской лексики, архаизмов, историзмов, основных способах образования неологизмов.

иметь понятие о литературном английском, региональных вариантах и территориальных диалектах английского языка.

уметь осуществлять лексикологический анализ текста: характеризовать этимологический состав лексики, определять наличие в тексте американизмов, диалектизмов и т.д., анализировать морфологический состав слова и определять тип и способ словообразования; находить синонимы, антонимы, омонимы, архаизмы, неологизмы.

II. КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧЕСКИЙ ПЛАН

проведения занятий по дисциплине лексикология английского языка

в 3, 4 модулях

Тема

Лекции

Семинары

Самостоятельная работа

кол-во часов

неделя

кол-во часов

неделя

форма

1.Этимологический состав английской лексики.

Etymological structure of the English vocabulary/

2

3

2

10

2.Региональные варианты английского языка. Regional Varieties of English.

2

4

Выполнение практических заданий

3.Морфологическая структура слова. Словообразование. Morphological structure of the word. Word Formation.

2

5

2

11

4. Слово и лексическое значение.

Word and Lexical Meaning.

2

6

2

12

5.Полисемия и омонимия. Polysemy and Homonymy.

2

7

1

13

6.Синонимия и антонимия. Synonyms and Antonyms.

2

8

1

14

7.Архаизмы и неологизмы. Archaisms and Neologisms.

2

9

Выполнение практических заданий

ИТОГО

14

4

ВСЕГО ЧАСОВ

24

III. ТЕМАТИЧЕСКОЕ СОДЕРЖАНИЕ ПРОГРАММЫ КУРСА

Лекция 1. Etymological Structure of the English Vocabulary.

Native Words. Words of the common Indo-European word-stock. Words of the common Germanic word-stock. Peculiarities of native words.

Borrowings. Earlier Latin borrowings. Celtic borrowings. 7c. Latin Borrowings. Scandinavian borrowings. Norman-French Borrowings. Latin, Greek, Italian and Spanish borrowings of the Renaissance period. The Enlightenment Period. Minor borrowings. Reasons for Borrowing Words and the Role of Borrowings.

Etymological Doublets and Triplets. Assimilation of Borrowings. Types of assimilation.

Лекция 2. Standard English.Regional varieties and social variation.

Standard English. Received Pronunciation. British English. British Variants. ScottishEnglish. Irish English. British Local dialects. Contemporary tendencies in regional and social variations.

American English. Standard American English. Local dialects. Groups of Americanisms. Historic Americanisms. Proper Americanisms. American borrowings. Peculiarities of American English. Phonetic differences. Lexical differences. Grammar differences. Other regional varieties of English. Pidgins and Creoles.

Лекция 3. Word and Lexical Meaning.

Notion and meaning. Semantic Structure of a Word. Denotational and connotational meaning. Evaluative connotations. Stylistic connotations. Emotive connotations. Cultural connotations. Denotational semantic structure. Connotational semantic structure. Semantic Structure of a polysemantic word. Types of Semantic Change. Specialization. Generalisation. Transfer of meaning. Metaphor. Metonymy. Hyperbole. Litotes. Amelioration of meaning. Pejoration of meaning.

Лекция 4. Polysemy. Homonymy.

Semantic structure of a polysemantic word. Radiation. Concatenation. Split Polysemy. Semantic structure based on the common connotational meaningHomonyms. Classification of homonyms. Sources of homonymy

Лекция 5. Synonyms and antonyms. Paronyms.

Types of Synonyms. Ideographic synonyms. Stylistic synonyms. Absolute synonyms. Desynonymisation. Antonyms. Absolute and derivational antonyms. Lexical variants. Paronyms.

Лекция 6. Archaisms and Neologisms

Archaisms and their stylistic value. Historisms, spheres of their usage. Obsolete words. Neologisms, their classification. Semantic neologisms. Transnomination neologisms. Proper neologisms. Ways of forming neologisms

Лекция 7. Word formation

Morphological structure of the word. Simple words. Derivatives. Compounds.

Major ways of word formation. Affixation. Classification of affixes. Semi-affixes. Valency of affixes. Semantic overlapping. Compounding/composition. Classifications of compounds. Conversion. Shortening/clipping. Secondary ways of word formation. Sound interchange. Stress interchange. Sound imitation. Blending. Back formation.

Семинар 1. Etymological Structure of the English Vocabulary

Native words, their classification and characteristics.

Latin borrowings in English.

French borrowings and their influence on the English vocabulary.

Celtic and Scandinavian borrowings.

Italian, German, Spanish and minor borrowings.

Assimilation of borrowings and types of assimilation.

Seminar 2. Regional varieties of English.

Standard English and RP.

Development of British dialects.

Standard American English and dialects.

Groups of Americanisms.

Peculiarities of American English compared to British English.

Seminar 3. Word formation

Affixation. Classifications of suffixes.

Valency of suffixes.

Prefixes, their classification.

Compounding, classifications of compounds.

Conversion

Sound interchange, clipping, blending.

Distinctive stress, onomatopoeia, back formation

Seminar 4. Polysemy and Homonymy

Polysemy. Semantic structure of a polysemantic word.

Types of semantic structure.

Split polysemy.

Homonyms, their classifications.

Sources of homonymy

IV. ФОРМЫ КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ

А) Текущий контроль

Текущий контроль осуществляется на семинарских занятиях посредством фронтальной беседы по изученным темам и индивидуального опроса студентов по теоретическим темам, а также посредством проверки самостоятельно выполненных практических заданий по отдельным разделам курса.

Б) Итоговый контроль

Итоговый контроль осуществляется в форме зачета.

Зачетное задание включает в себя:

1.Теоретическую часть (ответ на 2 вопроса из лекционного курса по выбранному билету)

2.Выполнение практического задания – лексическая нтерпретация предложенного текста.

V. ВОПРОСЫ, ПРАКТИЧЕСКИЕ ЗАДАНИЯ

А) ВОПРОСЫ ДЛЯ ПОДГОТОВКИ К ЗАЧЕТУ

 

General etymological survey of the English vocabulary.

Native words, their classification.

Latin borrowings in English.

French borrowings, their influence on the English vocabulary.

Celtic and Scandinavian borrowings.

Italian, German, Spanish and minor borrowings.

Assimilation of borrowings.

British English.

American English.

Regional varieties of the English language.

Word and meaning.

Semantic structure of a word.

Types of a semantic change.

Polysemy, semantic structure of a polysemantic word.

Criteria of synonymy, types of synonyms.

Antonyms.

Homonyms, their classification.

Sources of homonymy.

Morphological structure of the word.

Word formation. Affixation, conversion.

Word formation. Compounding, composition.

Shortening and minor ways of word formation.

Archaisms, historisms and obsolete words.

Neologisms. Ways of forming neologisms.

Б) ПЛАН ЛЕКСИЧЕСКОГО АНАЛИЗА ТЕКСТА

I. ETYMOLOGY

1. Give examples of native words of the common Indo-European word-stock (cognates in Latin, Greek, German, Russian) and the common Germanic word-stock (cognates in Gothic, German, etc.), characterize their peculiarities.

2. Give examples of borrowings, etymological hybrids and doublets. Characterize them according to their origin (source) and degree of assimilation. Find international words.

3. Try to find archaisms, historisms or neologisms. Characterize them according to the way of formation.

II. MORPHOLOGICAL STRUCTURE OF WORDS

1. Analyze several words on three levels:



Страницы: 1 | 2 | Весь текст